środa, 5 kwietnia 2017

Pisanki - farbowanie jajek i zdobienie za pomocą folii termokurczliwej razem z 3 latkiem


Wielkanoc zbliża się do nas wielkimi krokami. Przyszedł więc czas na zrobienie świątecznych dekoracji. W tym roku postawiłyśy na ozdabianie jajek. Nina uwielbia jeść jajka, dlatego pomysł na zabawę przypadł jej do gustu. Asystowała z wypiekami na buzi:)
Niebawem Nina kończy 3 lata. To jej pierwsze świadome ozdabianie jajek, więc chciałam żeby choć kilka z nich zostawić na pamiątkę. W tym celu zebrałam siły i zrobiłam wydmuszki.
Kontakt z surowym jajkiem za bardzo działa na moją wyobraźnię, więc zrobiłam to po swojemu.


Umyłam jajka.
Z dwóch stron nakłułam je ostrym nożem.
Z jednej strony włożyłam słomkę i ukłądając jajko otworem nad naczynkiem dmuchałam w słomkę, aż zawartość jajka nie wypłynęła.


Powstałe wydmuszki opłukałam w wodzie.
Połowę wydmuszek postanowiłam zafarbować naturalnymi sposobami, a drugą połowę barwnikami.
Przeczytałam o różnych barwnikach naturalnych i przetestowałam je. Sprawdziłam czerwoną kapustę, kurkumę i buraka. Bez powodzenia pofarbowania skorupek. 
Jedyny naturalny barwnik, który polecam z czystym sercem to łuski cebuli. Cebula barwi jajka najładniej, najdokładniej i można je potem śmiało poddawać dalszej obróbce cieplnej, co w przypadku sztucznych barwników okazało się problemem.


Farbowanie jajek lub wydmuszek za pomocą cebuli:
Obieramy cebulę z brązowych łusek.
Do garnka wlewamy zimną wodę, wkładamy dużo łusek (im więcej tym kolor będzie intensywniejszy).
Wkładamy jajka przykrywając je dokładnie cebulą.
Gotujemy 5 minut.
Uzyskujemy kolor kasztanowy.


Farbowanie jajek lub wydmuszek za pomocą barwników/farbek do jajek:
Farbki do jajek w okresie Wielkanocy kupimy w większości dużych sklepów (ja swoje kupiłam w Biedronce za kilka złotych). Postępujemy zgodnie z instrukcją.
Do naczynka (u nas szklanki i mały garnuszek) wlewamy 250 ml wrzącej wody, 1 łyżkę octu i wsypujemy barwnik.
Wkładamy jajka na 10 minut.
W przypadku wydmuszek musimy je przytrzymać łyżeczka, zanim napełni się wodą od środka, inaczej będzie cały czas wypływać.
Po 10 minutach wyjmujemy jajka i możemy w tych samych barwnikach farbować kolejne.



W sklepach typu hipermarket możemy kupić ozdoby do jajek  z folii termokurczliwej w przeróżne wzory. To bardzo prosty sposób na zdobienie jajek.W sam raz na cierpliwość 3 latka!
W wzorzyste paski plastiku wkładamy jajko. Nie przejmujcie się że jajko jest mniejsze niż ta koszulka, to nie ma żadnego znaczenia.
"Ubrane" jajko wrzucamy na kilka sekund do wrzącej wody.
Folia kurczy się i dopasowuje się do jajka.


Niestety, połowa naszych barwników puściła kolor podczas zanurzenia jajek we wrzącej wodzie:(
Połowa zachowała swój kolor tworząc przepiękne ozdoby.
Niezawodna okazałą się cebula. Polecam ją najbardziej. Ufarbowane jajka można gotować ponownie a kolor pozostaje bez zmian. Do pracy z folią termokurczliwą myślę to najlepszy barwnik.


Pozdrawiamy 
Nina, Bogna i Paulina

1 komentarz:

  1. Folie są fajne by w prosty sposób ozdobić jajka. Fajne rozwiazaie dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń